úterý 23. června 2009

Mallorca

Již pár let jsem uchvácený Deep Water Soloingem - Lezením nad vodou. Nejvíce mě ale zaujal film King Lines, kde Chris Sharma leze úžasnou linii Es Pontas, kterou ohodnotil jako 9b. Já jsem si tuto odnož klasického skalního lezení poprvé vyzkoušel před dvěma lety ve Francii v oblasti Ardéche a moc mě to bavilo. Od té doby jsem vždycky přemýšlel, jaké by bylo zkusit si nějakou těžkou cestu nad vodou, ve které se musí pořádně zabrat až na hranici sil, není potřeba nic cvakat, táhnout se s lanem ani mít spolulezce, je to taková volnost, ale nemusíš se bát, že se zabiješ jako u klasického sólování, protože je pod tebou vždycky "měkká" voda. A právě zkusit si DWSkování jsem mohl minulý týden na východním pobřeží Mallorky.Partnerem při tomto dobrodružství mi byla má přítelkyně.

Jak letenku, tak půjčení auta i ubytování se vyplatí zamluvit co nejdříve. Třeba letenka se rok dopředu dá koupit za 3000 Kč, já ji kupoval půl roku dopředu a už jsem platil 5100 Kč. A obecně je to levnější z Vídně či Německa. Auto vyjde lehce nad 20 eur/den. Ubytování jsem sehnal asi 5 kilometrů od Es Pontas, v Hostal Olivier v Cala Figueře. Dvoulůžkový pokoj nás vyšel na 30 eur/den.

Plán výjezdu byl takový, že jeden den se poleze a jeden den se bude restovat. Ihned poté, co jsme se ubytovali, mi to nedalo a jeli jsme se podívat na dnes legendární Es Pontas. Vypadá menší něž na videu, na druhou stranu je převislejší.



Cala Barques (Cala Varquer) - Naše první zastávka. Oblast se nachází asi 6 km jižně od Porto Crista. Z internetu jsem si opsal, jak se sem dostat: „Z Porto Crista pojedete směr Porto Colom, poté, co budete míjet odbočku na Cala Romantica, bude následovat ostrá pravá a levá zatáčka a pak, jak to pujde, odbočte do leva na "Dirty road".“ Zdánlivě jednoduchý popis nás ale pořád zavádí jinam a jinam. Po asi hodinovém bloudění nakonec nacházíme tu správnou odbočku na prašnou cestu. Projíždíme okolo několika farem a najednou vidíme auta. Jedeme dál, ale zjišťujeme, že se tu nedá nikde zaparkovat, cesta se navíc zužuje, takže máme autíčko pěkně poškrábané od přiléhajících stromů a keřů.

Příchod k pláži trvá asi 15 minut. Prolezete železnými vraty a jdete z kopce dolů po výrazné cestě. Skály z pláže nejsou vidět, ale po asi 300 metrech po levém břehu narazíte na první jeskyni jménem Cova Area.



Lezení je tu velice rozmanité, od 6b po 8a+. Výška dosahuje většinou 10ti metrů, ale ani 10 metrů není výjimkou. K sestupu jeskyňkou je nejlepší využít cesty Drop Shadow Diseases 6c+, kdy dolezete na poličku, kam se dá i sednout, a navíc se hezky rozlezete. Na to jsem však přišel až později. Poprvé jsem zkoušel natraverzovat do jeskyně zleva, ale zjistil jsem, že tudy cesta nevede a mohl jsem se sušit.

V této jeskyni se mi podařilo přelézt cesty Leistenmatz 8a(+) OS, Granaten-Einstiez 7b+ OS, Klem's Erection 7b+ OS a mnoho lehčích. Zkoušel jsem i vlastní projekt, ale nedaří se. Leze se většinou po dírkách, dírách a hadech. Dopad je dobrý, žádné kamení ani divoká voda, takže není potřeba spolulezce, ale někdo vás hlídat musí, (to vždycky!) , přece jen, pád z 10 metrů na záda nemusí být příjemný... A začátky cest jsou často lehce vlhké.









Dalšími sektory v Cala Barques jsou Meterosexual area a Snatch area. Nacházejí se asi půl kilometru od Cova area a příležitosti ke sportovnímu lezení máte do stupně obtížnosti 8b. Jeskyně jsou opět vysoké okolo 10 metrů a většina toho těžkého je na začátku, takže si tady zalezou i strašpytlíci. Do obou jeskyní se dá slézt lehce. Bohužel je zde skála často mokrá. Přesto se mi podařilo přelézt klasiku Snatch 8b (podle mě 8a+) na OS - krásné lezení po lištách v převisu. Zkoušel jsem ještě cestu Bandito 7c+ a krásnou linii Strangers In Paradise za 7b+, ale ty už byly mokré takže jsem vždy po dvou metrech spadl. Vylezl jsem i několik šestek.



Es Pontas se nachází u městeška Cala Santanyí, kde vás turistické značky navedou přímo k oblouku. Domov jednoho ze tří 9-béček na světě, shodou okolností všech od Chrise Sharmy.

Jistě všichni znáte film King Lines, kde Chris leze cestu se stejným názvem, jako má tento skalní masív. Když na videu vidím ten skok, tak mi vždy běhá mráz po zádech. Motivovaný filmem si chci aspoň jednou cestu zkusit, zkusit dolézt co nejdál, i když je mi jasné, že nemám sebemenší šanci na úspěch.

K vyzkoušení této cesty se vyplatí půjčit si loďku či jiný vodní dopravní prostředek, protože jinak tam musíte doplavat. Beru si tedy lezečky a maglajzák do jedné ruky a pomocí druhé plavu ke skále. Chvíli čekám, než uschnu, a jdu na to. Mezitím se vytvoří malá skupinka německy mluvících diváků na protější vyhlídce. Zkouším nalézt do Es Pontas aniž bych si zamokřil lezečky. Zvládám prvních pár kroků, ale vždy slézám, protože mě to nepouští dál. Možná, že se nastupovalo víc vlevo, ale na to by už byla potřeba loďka. Zkouším teda nějak oblézt začátek a nalézt do cesty zprava. To se mi také nedaří, a tak svůj boj dobrovolně vzdávám pádem do vody.






Nakonec si tedy alespoň vylézám na oblouk nějakou šestkou a cítím se nádherně. Všude okolo mě jsou jen skály a moře. Přesně na tomhle místě se radoval Sharmič po přelezení Es Pontas. Pěkná tečka za mým výletem DWS.



Asi nejznámější oblastí, kterou jsem bohužel nenavštívil, protože je zde potřeba spolulezce, je Cova del Diablo u Porto Crista. Nachází se zde legendární „Loskotům“ - Loskot and Two Smoking Barrels za 8a+, kde je asi v sedmi metrech boulder za V10. Nachází se tu ještě plno cest od čtyřek po 8a+.

Závěrem - Rozhodně doporučuji zajet si na Mallorku. Je tady i plno jiných oblastí pro lezení s lanem a snad i nějaký ten bouldering.

Když polezete DWSka, tak opatrně a nejlépe s někým v páru či skupince. Často se hodí nějaká loďka, protože se nastupuje "z moře". Na netu se dá koupit nejnovější průvodčík, cca za 20 eur. Ideální období na lezení je asi březen-duben a pak říjen-listopad. Všechno je levnější, není takové vedro a skály nejsou tak často "mokré". Rest daye se dají trávit na plážích, kterých je na východě ostrova požehnaně (S´amarador je zařazena mezi deset nejhezčích na světě ). Také je tu pár aquaparků nebo můžete zhlédnout show s delfíny.

Doufám, že se sem ještě někdy podívám, protože je to zase trošku něco jiného než lézt jen s lanem nebo bouldrovat.

Teď hurá na Bor a na projekty:)


Inspired and motivated by the film King Lines Martin made a trip to Mallorca with his girlfriend. He was in particular interested in deep water soloing. Their first stop was Cala Barques where he climbed the routes Drop Shadow Diseases 6c+ , Leistenmatz 8a(+) OS, Granaten-Einstiez 7b+ OS, Klem's Erection 7b+ OS in Cova Area cave.

In other sectors of Cala Barques, Snatch Area and Meterosexual Area Martin despite the rock being wet climbed Snatch 8b on sight. Next point on his trip is Es Pontas but he didn’t manage to climb the line and in the end he gives it up. At last he climbs the arch using another route, which is his last achievement during this trip.

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Moc pěkný!Dobrá motivace.Průvodce mám už nějakej pátek doma,tak možná někdy v září bych vyrazil?
Two Smoking Barrels je k vidění v Dosage2,je to takový skok do očních dírek :-)
Taky Martin.